Posts

Beli Kereta Dengan Bijak Mengikut Keperluan dan Kemampuan Diri Sendiri

Image
Assalaamualaikum warahmatullahi wabarakaatuh. Kalut ribut media sosial sekarang dengan kenaikan harga minyak masak dan ayam. Rasa lega juga bila mendengar yang gaji minimum akan dinaikkan sediki, tetapi kos sara hidup naik banyak. Macam-macam mana pun, kita rakyat marhaen kena hadap semua ni dengan hati yang terbuka. Tiada gunanya kita berterusan menyalahkan orang lain sebab ia tidak akan mengubah apa-apa pun. Sekarang ini, macam-macam mana pun, kita ada mulut untuk disuap, keluarga untuk dijaga. Jadi, kita kena jadi bijak. Situasi yang berlaku ini merupakan implikasi daripada pandemik Covid-19 yang melanda seluruh dunia dengan teruk selama lebih kurang 2 tahun. Banyak perkara yang terjejas apabila pergerakan di seluruh dunia tiba-tiba ditangguhkan. Lapangan terbang tiba-tiba sunyi. Jalan raya tiba-tiba lengang. Hari cuti pun tidak berjalan-jalan. Ramai yang hilang pekerjaan. Perniagaan ditutup. Bila kita mula kembali normal, kesan buruk yang besar memang sudah boleh diagak. Nak namp

Lucca Vudor, kasut handmade cantik dan berkualiti dari Singapura

Image
Assalaamualaikum warahmatullahi wabarakaatuh. Good shoes go great length. Betul kan? Kalau kita sukakan sepasang kasut, kita mesti sentiasa nak memakainya walaupun banyak lagi kasut lain yang tersusun di atas rak kasut kita tu. Tahun ni, anugerah jenama kasut terbaik yang pernah aku miliki jatuh kepada, Lucca Vudor! Dengan trademark, The World's Most Comfortable Shoes, Lucca Vudor begitu percaya dengan kredibiliti jenama mereka untuk meletakkan nama ini di tangga pertama sebagai jenama yang mengeluarkan kasut paling selesa di dunia! Macam mana tak selesa, buatan handmade you. Pengalaman Bersama 'The Shoe Concierge' Lucca Vudor, jenama Singapura ini, berusaha keras untuk memberikan pengalaman penggunaan kasut yang paling mewah, daripada mula-mula mengenakan kasut di kaki hinggalah proses pembayaran terakhir. 1. Penghantaran pada hari yang sama secara Percuma. 2. Pengambilan untuk penukaran dan pengembalian yang mudah. 3. Bayaran balik sepenuhnya untuk pengembalian tempatan

Tulisan Ringkas Raya Terkejut

Image
Assalaamualaikum warahmatullahi wabarakaatuh.  Selamat hari raya semuanya.  Maaf zahir dan batin.  Tahun ini, tahun raya terkejut. Setelaj sekian lama, kita kembali berpuasa 29 hari sahaja.  Ramai ke yang makan megi je pagi raya?  Alhamdulillah, family sempat biat macam macam.  Aku macam biasa, tolong habiskan makanan je.  Yang masak, orang lain. Hehe.  Tahun ni, first time beli bunga api dan lampu lip lap so that anak aku lebih merasai suasana raya. Yelah, dah 2 tahun, raya mereka terbazir macam tu je.  Baju raya. Kuih raya sikit (beli je). Paling penting, boleh balik beraya di kampung.  Perjalanan pergi dan balik, alhamdulillah smooth.  Tak de la sampai berbelas jam macam ada satu tahun dulu tu.  Semua balik, kecuali Sumayah sekeluarga yang ada di Jepun. X pelah. Insya Allah, ada rezeki nk jumpa adikku yang sorang tu nanti.  Entri kali ni ringkas jelah. Gambar raya aku update in the next entry. Insya Allah kalau ada rezeki. Hehehe  Wassalaam. 

Majlis Persaraan Guru Besar Encik Azme SK Parit Setongkat

Image
Assalaamualaikum warahmatullahi wabarakaatuh. Untuk majlis persaraan Guru Besar SK Parit Setongkat kali ini, aku ditugaskan sebagai ketua bahagian hiasan pentas. Tapi, skop kerja termasuklah pentas, photobooth dan hiasan meja makan. Majlis terbahagi kepada 3. Pagi, petang dan malam. Alhamdulillah, dengan kerjasama semua AJK Pentas, semuanya berjalan dengan lancar walaupun berlaku perkara-perkara yang tidak diduga. Majlis Pagi. Perkara-perkara Yang Mengejutkan 1. Pihak hotel tidak membenarkan pihat servis hiasan masuk pada malam sebelum majlis sebab SOP covid. Katanya, ramai staff tengah kuarantin. Jadi, tak boleh masuk. Akhinya, pihak yang buat pentas, sanggup datang lepas Subuh untuk buat hiasan pentas untuk majlis yang bermula pukul 9 pagi. Terima kasih sangat. 2. Orang yang sepatutnya buat photobooth, tetiba membatalkan servis di saat majlis sebelah pagi sudah berjalan. Dia berjanji untuk datang lebih servis mekap belah pagi, tetiba membatalkan servisnya. Terpaksalah aku merayu de

Bulan Puasa Nilah Paling Sesuainya

Image
Assalaamualaikum warahmatullahi wabarakaatuh. Maaflah, link haircare routine. Isi benda lain. Inilah usaha aku nak post juga draft yang tak bergerak-gerak. Kih3. Tahun ini, aku kena juga berusaha mengurangkan berat badan dan aku pilih untuk buat intermittent pasting yang tak berapa strict. Kadang-kadang, aku berenti makan pukul 6 petang, kadang pukul 4 petang, kadang 2.30 petang. As long as tak makan malam.  Yang ni nampak kurus. Sikit. Lagipun, aku sendiri rasa tak selesa untuk tidur kalau makan lebih daripada 8 malam. Rasa kembung perut pagi esoknya. So, IF should be suitable for me. Bergantung dengan mood juga. Jarang-jarang kena cheat day. Minum manis pun, segelas sehari je paling banyak. (Nak jugak tu. Hehehe) Aku kalau boleh malas dah nak bergantung kepada angle masa ambik gambar. Aku nak semua angle nampak kurus. Hahaha Yang ni nampak gemuk. Banyak. Trik aku satu lagi, aku nak disiplin puasa Isnin dan Khamis. Aku perasan, bulan puasa adalah bulan di mana berat badan memang aka

Dato K- Insan Yang Mengubah Asyraf Adalah Azizan Osman

Image
Assalaamualaikum warahmatullahi wabarakaatuh. Dalam hidup kita, kita akan jumpa satu titik perubahan yang mampu mengubah hidup kita sepenuhnya. Maka, berdoalah selalu supaya perubahan itu, memberikan kita sesuatu yang lebih baik setiap hari Dato' K Dedah, Perubahan Asyraf Disebabkan oleh Azizan Osman Kali ini, kita akan melihat perubahan yang berlaku kepada Asyraf Khalid, anak kepada Dato' K dan isterinya, Dato' Siti Nurhaliza.  Dato' Wira Dr Azizan Osman bukan saja bantu/bimbing bisnes usahawan, malah kehidupan anak didiknya juga. Contohnya Asyraf Khalid, yg mana bapanya, Dato' K yang luahkan sendiri. Perubahan dan kejayaan Asyraf Khalid, anak tiri Dato' Seri Siti Nurhaliza, disebabkan Mentor Usahawan, Dato' Wira Dr Azizan Osman, dedah bapanya, Dato' Seri Khalid Mohamad Jiwa atau Dato' K baru-baru ini. Dalam satu hantaran video dikongsikan Asyraf pada semalam, Dato' K merakamkan penghargaan kepada Azizan yang dapat mengubah dan membimbing anakn

Wanita Montok Kembali Dara Dengan Jamu Ratu Emas Capsule

Image
Assalaamualaikum warahmatullahi wabarakaatuh. Tinggal beberapa hari sahaja lagi aku di usia 20-an. Rupa-rupanya, tahun 2022 menjadi tahun terakhir aku boleh mengaku muda. Tak lama sangat dah, nak masuk 30-an. Lepas ni, nak kena panggil dewasa pula. Tanggunjawab makin berat. Kudrat makin berkurang. Macam tak kena kan? Tapi, Allah dah buat yang terbaik. Kita je kena cari hikmah di sebalik semuanya. Bila umur makin meningkat, macam-macam nikmat, mula hilang. Tetiba jela lenguh bahu, sakit pinggang, selalu moody. Padahal, badan nak guna lama. Ada 2 anak kecil nak kena jaga. Ikut perancangan, tak lama lagi, nak tambah yang nombor 3. Tapi, nak kekal montok , awet muda. Macam mana nak ' kembali dara' lepas ni ya? Dilema.. Dilema.. 💁 Dilema Wanita Lepas Bersalin Sebelum bersalin, aku sekadar baca dan dengar sahaja tentang perubahan-perubahan yang dialami oleh wanita. 2 benda yang paling biasa mestilah tentang perubahan bentuk badan dan kurang ketat di bawah. Kalau dulu montok, sek