INFINITY

ASSAALAMUALAIKUM WARAHMATULLAHI WABARAKAATUH AHLAN WASAHLAN WA MARHABAN BIKUM. 
join exabytes here :D

ps-segalanya sekadar pendapat aku. kalau tak setuju sila abaikan. jangan simpan di hati.

INFINITY - Kembara Lokman Ramli
http://www.lokmanramli.my/

secebis personal things dalam entry review blog sepatutnya tak jadi masalah kan? hehe. sebabnya aku tak sedap hati la selagi 23 blog yang aku patut review tu tak habis. hehe. just nak gitau, usaha aku dah nampak hasilnya. aku akan dapat dia balik. amiin.

pujian:

  • tq sebab sudi join giveaway free domain muja hari tu. mesti suka amat rasa sebab dapat domain free selama setahun ni kan. sponsor kata memang pembahagian domain free tu sangat berjaya. muja lak tumpang happy sebab dah menyumbang sekali dalam kejayaan tu.
  • tahniah sebab dah dok dalam bloglist muja and akan kekala setahun. tahniah ya. jarang kot muja nak buat ni. bloglist yang lama dah tersemadi di blog gengmuja je tau. so, kira hebat la orang yang ada di bloglist 2013 ni. sila bahagia ye.
  • header. kena ada sebagai logo dan meninggalkan imej blog kita dalam fikiran readers. header blog ni tersangat amat cool. macam orang muda remaja. canggih je. boleh tolong buat yang cool cenggini untuk muja sebijik tak? hehe
kritikan:
  • google friend connect untuk followers follow blog. biasanya muja lebih sarankan gadgets yang perlukan tindakan memfollow and like ni lepas kod nuffnang di sidebar. senang bagi pembaca untuk buat semua sekali gus. tak perlu scroll.
penambahan:
  • google+ followers untuk bloggers yang guna platform lain selain blogger.com seperti wordpress and tumbler. updates yang dishare akan keluar di home google+. hanya untuk yang ada google. disarankan di sidebar. sila letak k.
  • fanpage. untuk keep in touch dengan likers. easy accessed. selalu la beramah mesra dengan mereka sebab tanpa mereka sapelah blogger. sekarang ada apps rss feed di fb. dia akan auto publish entry kita di sana. sila buat k. berbaloi. disarankan di sidebar.
  • twitter sangat hot di saat ini. ramai sangat penggunanya. ramai yang lagi suka twitter daripada facebook. curilah traffic daripada twitter. tweet button dah ada tapi follow twitter tak de lagi kan? disarankan di contact me.
  • personal facebook. untuk lebih dekat dengan bloggers. senang nak reach and bincang pape ke. so bagi je bloggers add di personal fb. hehe. fb ni pun boleh guna rss feed. dia auto update entry di blog ke personal fb. it depends.
  • search the blog. senang followers nak cari benda-benda yang dia nak cari. tak perlu belek blog archive satu persatu. mana la tahu blog awak ada stalker ke. entah-entah saya. haha. so senang bagi stalker tu nak check entry. boleh search apa yang dicari.
  • blog archive dengan scroll box. senang followers nak belek entry lama-lama. scroll box buat nampak lebih kemas dan tidak memanjang sangat. dah ada blog archivenya tapi scroll box tak de lagi. menjadikan blog memanjang ke bawah. sangat tak cool ye.
  • bloglist dengan scroll box. senang nak blogwalking di blog-blog kegemaran. menyatakan sokongan sambil mempromote blog sendiri. bloglist tu dah ada tapi scroll box tu belum ada. makin panjang lak blog ke bawah. buatkan scroll box k.
  • blog hits. orang tahu yang blog kita ada pembaca menyebabkan orang lain pun nak baca jugak. pe kata letak bawah social media.makin banyak pv makin la readers rasa tertarik nak baca blog and curious kenapa blog kita ramai sangat readers. kan?
  • ping sites. bagus untuk seo. banyak yang bagi backlinks free je untuk kita. moga blog kita boleh dok di page pertama google search setiap kali. dapatkan DI SINI.

yang tak perlu ada di blog:

  • labels. muja rasa macam tak perlu je sebab muja guna labels untuk rujukan sendiri sahaja. kalau blog perkongsian ilmu maybe perlu. blog ni personal blog kan? maybe awak ada alasan sendiri. depends.
disarankan:
  • kurangkan sebanyak mungkin gadgets terutama yang tidak perlu supaya blog tidak berat.
  • segala butang follow dan like dan g+ tu diletakkan berdekatan supaya senang follower nak click semua tu.
  • buat fungsi automatic open in new tab terutama bagi blog yang disable right click supaya senang nak bukak link lain tanpa meninggalkan blog
  • buat fungsi disable highlight terutama bagi orang yang tak nak entrynya dicopy. sekadar disable right click tidak memadai.

Comments

  1. setuju dengan review daripada muja ni :)

    ReplyDelete
  2. i agree with you... buan untuk blog yg di riview jek tapi untuk semua blogger lah termasuk saya sendiri

    ReplyDelete
  3. lebih kurang blog Muja jugak blog dia ni... saiz header pon lebih kurang...

    ReplyDelete
  4. thanks muja.. saya ambil mana yang kurang. ^_^

    ReplyDelete
  5. muja ada twitter ke??. saya tak minat sangat dengan twitter ni.. membosankan bagi saya

    ReplyDelete

Post a Comment

Popular posts from this blog

Test Market Atas Manusia

Ibadah dalam Islam: Ibadah Umum dan Ibadah Khusus

Persiapan Untuk Anak-anak Ke Sekolah; Taska dan Tadika