Warkah Buat Akak Hidayah; This is a personal blog.


ASSAALAMUALAIKUM WARAHMATULLAHI WABARAKAATUH AHLAN WASAHLAN WA MARHABAN BIKUM. 


Buat Akak Hidayah, you know who you are, and all people yang baca blog Muja. Ada ke? This entry is regarding the comments given in This Entry.
First thing first, THIS IS A PERSONAL BLOG. People usually call this kind of blog An Online Diary. Tak de koleksi cerita lucu. Tak de informasi yang melimpah ruah. Yang ada hanyalah kisah hidup seorang Nurmujahidah. Itu sahaja yang semua boleh dapat daripada blog ni inclusive of peribadi dan tak peribadi. Muja mengakui  yang ada banyak kelemahan Muja dalam mengekspresi apa yg Muja rasa because it has been a long time that this blog has become my diary, a place that I pour my heart out. Mungkin ada yang rasa and nampak Muja berlebihan di situ sini dan tak manis. Tak tahu kenapa baru sekarang ada yang mula mempersoalkan, but it is okay. Mula datang comment daripada anonymous yang Muja dah delete. For your information, blog ni memang dah berjiwang sejak dia mula wujud lagi sebenarnya. Kalau belek entry permulaan blog ni dulu pun, full of my pet love entries. :)
However, when it comes to freedom of speech and expression, this is my blog. This is my territory and whatever happens in this blog which is my territory, it is based on what I feel when I am writing, not based on what u understand. I know what I mean in my heart and mind, not what you have in your mind when you read. Bagi Muja, selagi Muja tak hina orang, tak jatuhkan orang, tak sebar keburukan orang, tak buat fitnah kat orang, and hanya bercakap pasal diri sendiri, it should be okay. Kalau dah Muja sanggup tulis tu, maksudnya Muja dah tak rasa benda tu memalukan. Muja tak rasa benda tu sangat rahsia. So, sangatlah tidak perlu untuk cakap ' Jangan malukan diri sendiri' or 'Entry memburukkan diri sendiri' sebab I write the entries sebab Muja tak rasa malu dengan entry itu dan tak rasa pun sedang memburukkan diri sendiri. Tak tahu la pulak ada yang sangat baik hati untuk jaga kebajikan Muja di blog ni. Terima kasih sangat Muja ucapkan.
I am so sorry again because i really dont have the power to read everybody's mind. Kalau ada, mesti Muja dah check satu-persatu so that I dont write things that annoy other people. Bagi Muja, segala benda dalam dunia ni memang boleh dilihat melalui banyak perspektif. Macam sebuah bangunan. Kalau tengok dari atas nampak macam ia landai di atas tanah, kalau dari depan, nampak meninggi menyentuh langit. Semuanya depends pada sudut mana kita lihat sesuatu perkara and as normal human beings, kita tend to nampak sesuatu secara negatif memanjang. Muja tak salahkan Akak Hidayah untuk melihat dari sudut negatif sebab itu norma kita sebagai manusia. Pemikiran negatif was inborn with us. Usually, it comes out from what we think of something, not what we actually see. Setiap entry tu ada banyak side yg boleh dipandang. Selain dari gaya penulisan seseorang , kematangan dan keberanian penulis diambil kira dan keberanian seseorang itu berada pada tahap berbeza. Mungkin amanz.my sangat berani mendiscover segala jenis gadgets dan memberi kritikan mengenainya and Muja pula sangat outspoken mengenai what is happening with my life. That is why I consider my blog as a personal blog walaupun ramai yang datang sini mencari tutorial yang Muja tulis. Tak pe. Tak de yang salahnya.
Bercakap pula mengenai kematangan, Akak Hidayah sebagai orang yang 'matang', dah kawin and dah ada anak, sewajarnya menjadi dan bereaksi seperti orang yang lebih matang juga. Memalukan orang lain secara terbuka bukanlah sesuatu yang matang dan dituntut Islam. Even nasihat untuk ketua negara pun sepatutnya diberikan secara sulit, inikan pula buat seseorang yang tak de pape macam Muja ni. Boleh memberi nasihat. Berilah nasihat seberapa banyak sekalipun asalkan kena dengan gaya dan cara, bukan menjatuhkan maruah seseorang seperti yang Akak buat dengan menulis pasal entry Muja yang Muja rasa biasa-biasa aja dan menyebarkan di segenap group ping blogger. 
Ye, bukan setakat di DenaiHati Network, di setiap group yang akak boleh capai. Muja tahu itu. Sekiranya Akak rasa blog Muja ni tidak lagi diminati untuk dibaca, tidak lagi sesuai menjadi santapan minda, Muja akur. Muja akur bahawa setiap dari kita punya sisi negatif and now I have found mine. Muja juga tiada memaksa sesiapa untuk baca blog Muja. Tak berdosa pun tak baca. Hope you too will find kelemahan diri sendiri tak lama lagi. Kenapa dalam banyak-banyak niche yang ada dalam blogging world ni, niche Personal Blog dipertikaikan kandungannya? Lainlah kalau menjejaskan orang lain. Rasa-rasa Akak, entry di blog Akak tu dah menjejaskan Muja tak bila pukul 5 pagi dah ni and Muja still tak leh tidur fikirkan kenapa Akak buat macam ni. Buat yang dah baca post di fb tu, and dah siap komen macam-macam, tak pe. Jangan risau. Muja dah maafkan tapi memaafkan tak bermakna Muja melupakan sebab ada antaranya yang Muja dah banyak tolong. Tak nak mention kat sini sape. 
Sebelum Muja mengakhiri entry ni, Muja nak gak tanya. Apa salah Muja sampai dimalukan sebegitu? Sampai cerita tentang Muja disebar merata-riti? Muja tak pernah share entry-entry yang Akak kata meluat untuk dibaca tu sebab Muja tahu entry tu tidak perlu di share kecuali secara automatik oleh RSS Graffiti. Memang tak boleh nak buat apa lah. Kalau tak suka, itu tak pe. Memang kita tak boleh nak suka semua orang sebab bukan semua orang juga sukakan kita tapi janganlah menyakitkan hati. Itu juga satu dosa. Adalah lebih baik diam daripada berkata-kata kalau kata-kata kita menyakitkan hati orang lain.
Sorry if ada terkasar bahasa di mana-mana. :)


Comments

  1. amal dah baca entry dan komen2 semua dan bila amal pulak nak komen, diri ini belum cukup 'matang' untuk memberi nasihat sedangkan entry2 amal mungkin lagi 'dasyat' penulisannya dimana mungkin akan dihentam teruk. But what the most important is jadilah diri sendiri. persetankan jer bak kata hanis zalika.. Maksud amal 'persetankan je' tak bermakna kita tak kaji apa yang individu tersebut nasihati kita tapi ambil nasihat tersebut dalam pada masa yg sama jgn ambil hati sgt dan jgn terlalu pikirkan sgt. Acctually, amal pernah kena, dekat blog pulak tu..hihi.. u know what, after 2 days baru okay.. And for u, tabah okay!

    ReplyDelete
  2. dh baca muja.. akk sgt simpati... bg akk tindakn dia buat teguran mcm tu mengaibkn org.. xpe muja.. jika dia buka aib org, satu hari aib dia juga akn terbuka.. sedihnya di bertudung dan de gmbr dia.. kesian muja.. sbr ea dik.. ni lh dugaan hidup tmbh2 sbg blogger.. kita taj dpt nk puas kn hati semua pihak..

    ReplyDelete
  3. sabar.dalam dunia blog ada naik turunnya kita sbg seorg blogger muja.Yang penting be urself and ignore all those haters.

    ReplyDelete
  4. banyak2 sabar ye dik..memang ramai yang terlalu out spoken bila berkata2..mungkin die terlupa kot yang dia tak selalu di atas..be strong ok.. :)

    juliajamaludin.blogspot.com

    ReplyDelete
  5. salam muja, sabar ya sayang, ada juga akak terbaca, ini rencah hidup alam maya sama saja dgn dunia realiti, jgn risau2 kerana nanti Allah akan buka pulak aib orang yg mengaibkan kita. sabar dik.Jika benar seseorang ikhlas nak menegur kita, boleh buat secara personel,inbox,email or private chat tak perlu secara terbuka sebenarnya kan dik, doa banyak2..Allah Maha Mengetahui dan Maha Mendengar,

    ReplyDelete
  6. muja..

    harap muja dah ingat kak dayah.. salah seorang pengomen blog muja dari dulu.. tu header tu.. muja ingat tak muja pnh dtg blog akak semata mata nak tanya pendapat akak..? ada lagi komen muja tu..

    pasal entry tu..

    muja sakit hati akak ping kat byk group ek..ok then sorry about then..
    bila muja prntscrn tu baru nampak jahat betul kak dayah nih hiihii..

    entahlah..last night kak dayah adalah rasa mcm sangat geram dengan seorang adik blogger yg macam terlalu sangat nak perhatian si dia yang tak tahu nak hargai muja..

    kak dayah SANGAT geram..

    maybe i should not do something too outspoken macam tu.. apa yang kak dayah nak ialah muja faham. itu saja yang akak fikir masa tu..

    muja cantik.
    beratus beribu lagi lelaki yg tahu hargai wanita ada kat luar sana.

    mcm tu la.

    kemon la..

    muja pun bukan tak pernah baca blog kak dayah..

    pnh ke akak buruk laku kat mata muja selama nih..?

    kak dayah mintak maaf sebab "ter" ping..itu kebiasaan dan tabiat blogger kan..sekali ping..
    berderet...

    nanti karang i`ll dedicate one entry for you. taknak baca pun takpe dik.

    muja..

    kak dayah antara reader muja yang terawal. kak dayah tahu blog muja macam mana.. blog muja yg akak kenal lebih setahun dulu bukan mcm nih.. i still remeber how ur blog used to be dik.

    :)

    ReplyDelete
  7. tak salah menegur. tapi biarlah kena pada tempatnya.. (^.^)v

    ReplyDelete
  8. delete entry dari terus di baca...mudah kan?

    yg sana delete entry, yang sini pon...

    selagi entry "menegur' melekat di blog, makin la org ramai baca...

    ReplyDelete
  9. tak kena tempatnya dia nasihat.

    ReplyDelete
  10. betul kata muja, dia ni nk tegur di tempat yg salah. so dlm kes ni xde sape yang dah terlebih matang.. sama2 pernah buat silap

    ReplyDelete
  11. hmmm ada isu besar pulak nih...

    di pihak hidayah - ada sesuatu untuk ditegur tapi caranya tidak berapa sesuai.

    di pihak muja - mungkin boleh accept teguran tu cuma tak berkenan dengan cara teguran tu dibuat.

    kita manusia bukan perfect, masing2 ada kelemahan lebih lagi bila melibatkan emosi. harap isu ni tak berpanjangan dan marilah kita sama2 muhasabah diri kita termasuk saya sendiri juga.

    ReplyDelete
  12. Salam.

    Muja..lana harap muja anggap apa yg berlaku ni sebahagian proses untuk menjadi lebih baik.. :)

    Mana point yg boleh dikutip dari kak hidayah, ambil lah ia sbg panduan. Ketahuilah, bila seseorg mula 'bersuara' pasti ada sebab kenapa. Kita tgk balik pada diri kita :)

    Lana cuma harap, muja ambil masa tenangkan diri. Control this situation, bincang baik2. Mungkin ant muja n kak hidayah ada misscomunication kat mana2. Mungkin ada bnyk salahfhm yg mayb slama ni bnyk dsimpan, smpai satu tahap, meletop, terus jdi mcmni.

    Lana cuma doakan, both of u, still berkawan wlaupn benda cmni berlaku. :) Believe me, see this thing in right way, selama muja berblog, brapa rmai yg berani dan bleh tegur muja smpai thp mcmni??

    ReplyDelete
  13. Berkongsi hal peribadi boleh...tapi jgn 'terlalu'... Terimalah teguran... Dua2 ada slhnya sebab nobody perfect... Akk tu de gak betul cuma cara je slh... Sama2 kna perbaiki diri.. Memaafkan dan berdamailah... Inilah ujian utk kematgan diri..

    ReplyDelete

Post a Comment

Popular posts from this blog

Test Market Atas Manusia

Ibadah dalam Islam: Ibadah Umum dan Ibadah Khusus

IF I MAY CHANGE THE WORLD