Bila Kau Seorang Ibu Yang Bergantung Kepada Breastpump- Kisah Seorang EP Mom

Hargailah Ibu Yang Menyusu Badan  | Assalaamualaikum warahmatullahi wabarakaatuh. Nazhan tengah tidur, pinggan mangkuk, botol puting, dah settle basuh. Yang paling penting, pam susu pun sudah. Adalah 2 or 3 botol dalam peti. Setiap botol ada 2.5oz. Pukul 12 tengah malam lepas ni, pam lagi. Kalau dapat lagi 2.5oz, cukuplah untuk Nazhan sampai dia bangun tidur pagi esok. Sesi pukul 3 pagi memang jarang sangat aku buat sebab tu je masa untuk aku tidur dan rehat betul-betul. Start pukul 6 pagi esok, mengais susu lagi.






Macam tulah hari-hari aku sepanjang cuti sekolah. Mengais dan mengais susu untuk bekalan susu ibu untuk anak aku, Nik Nazhan bin Nik Nashram. I really hope that all the sacrifices boleh overcome segala dosa yang aku telah lakukan dalam hidup aku. Manalah tahu, dengan setiap titik susu itu, boleh beratkan timbangan pahala di akhirat nanti. Insya Allah. Aku juga harap, segala kesakitan yang aku lalui akan menghasilkan anak yang beriman dan beramal soleh. Semoga Nazhan menjadi orang yang boleh aku bergantung harap, boleh imamkan solat, boleh jaga aku sehingga akhir hayat. Amiin.

This is a very emotional blogpost for me sebab I really need a medium to share all these happenings sepanjang aku menjadi ibu yang mengais pagi, makan pagi, kais petang, makan petang untuk anak aku. Yes, aku nak cerita cabaran demi cabaran yang aku lalui sebagai epmom. Cabaran ini juga turut sama dilalui oleh ibu yang direct feeding. Lain sikit je dan bagi aku, tak de cabaran yang lebih mudah sebab cabaran ibu yang direct feeding dengan ep mom memang berbeza. Bukan aku nak banyak songeh ke hape, I am just in need. Really need to share this so that I can ease this feeling, not to say a burden sebab aku yang pilih jalan ni. Yes, this FEELING. Dont Judge.

Cabaran Yang Dilalui Sebagai Ep Mom


Kurang Kepuasan Menyusu Anak

  • Sejak kecil, aku tengok umi menyusu adik-adik aku dan aku sentiasa membayangkan aku melakukan benda yang sama walaupun agak menakutkan juga time umi terjerit bila anaknya menggigit. Hisapan anak dengan sedutan pam memang sangat berainan. Sedih sangat bila tak dapat rasa kepuasan yang ibu lain rasa apabila anak menyusu terus dari breasts. Dengar ceritanya best tambah-tambah kalau time breast tengah nak meletup sebab tak pam masa kerja. Apa-apa pun, aku tetap bersyukur dengan 2 kali yang Allah bukakan hati Nazhan secara direct. Tapi, lepas tu, dia reject terus, sampai sekarang.
Semoga Nazhan mampu memberi syafaat pemberat timbangan amalan kebaikan di akhirat kelak.


Tekanan Perasaan


  • Kata-kata Orang Sekeliling. Mula-mula, kena paksa dengan sepupu. Dia pun mulalah bercerita yang aku takkan dapat rasa that feeling yang dia rasa bila menyusukan anak. Siap pesan kat anak dia depan aku, yang dia takkan benarkan anak dia pam. Wajib direct. Sedih. Bila di klinik, sejam aku habiskan dalam bilik menyusu dengan nurse, masih tak berjaya. Bila pergi lagi sekali, nurse kata 'Tak berjayalah misi breastfeeding'. Misi breastfeeding ni untuk anak minum susu ibu ke, untuk anak hisap breasts ibu masa menyusu? Kenapa kata tak berjaya sedangkan Nazhan sampai sekarang masih minum susu ibu, cuma guna botol. Ada juga misi yang sampai hati bertanya 'Susu tak kering lagi ko?' Sedih walaupun mungkin dia tidak bermaksud yang tidak baik. Masa tu pantang pun tak habis lagi. Perlukah dia tanya macam tu? Better nurse sorang lagi. Dia encourage aku untuk terus pam selagi masih ada susu. Bukankah itu lebih baik?
  • Kerisauan. Aku sentiasa risau susu tak cukup. Susu aku tak banyak macam orang lain. Mungkin sebab tak dapat stimulasi hisapan anak macam ibu yang direct feeding. Aku bukanlah seorang yang sort of membenci susu formula tetapi aku tak boleh nak elak daripada berasa sedih setiap kali membancuh susu formula.
  • Susah Nak Maintain Jadual Mengepam. Mula-mula tu, sangat susah nak disiplinkan diri untuk ikut jadual mengepam betul-betul. Dah la kita ni kemalasan, anak pula susah nak tidur. Kalau tidur pun, bangun balik tiap kali letak atas tilam. Bila jadual asyik lari, breasts asyik sakit, asyik stress, susu pula kurang. Tambah-tambah tertekan si ibu.

Keletihan

  • Pertama sekali, letih bab kena basuh botol, puting, dan alat pengepam. Disebabkan aku bukanlah ibu yang mampu buat stok, jadi aku hanya menggunakan botol untuk simpan susu. Tak guna plastik langsung. Jadi, dalam sehari aku kena basuh everything yang related dengan susu beberapa kali dan as easy it may sound, it is very hard and tiring. Tambah-tambah kalau time kita nak basuh, sinki penuh dengan pinggan mangkuk. Terpaksa settle yang itu dulu, baru basuh botol. Sangat amat penat.
  • Bila nak keluar, kena bawa macam-macam. Cooler bag paling utama. Dalam cooler bag itulah ada icepack, pengepam, botol susu. Kalau lupa bekukan icepack memang naya. Pengepam pula banyak part. Kalau tertinggal je valve kecil tu pun, dah tak boleh guna. Kena marmet, kalau tak keluarkan susu, sakit. Sampai cramp tangan.


Menjaga Pemakanan

  • Ibu yang menyusu kena pantang makan walaupun tak seketat masa berpantang 44 hari. Ini kerana makanan yang dimakan oleh ibu akan masuk dalam susu. Contohnya, cili api. Kalau anak alergik dengan makanan laut, ibu tak boleh makan walaupun ibu tidak alergik. 
  • Kalau selesema, ibu tak boleh makan ubat selesema. Dalam sakit pun,ibu mesti kena terus menyusu supaya anak mendapat antibodi untuk mengelakkan selesema itu berjangkit pada anak. Can you imagine? Dah la sakit, penat, tak boleh makan ubat, tapi masih kena menyusu? Betapa besarnya cabaran seorang ibu menyusu.

Tidur Tak Cukup

  • Bila teringatkan susu dalam peti yang tinggal 2 botol atau tak ada langsung, risau nak tidur. Takut anak bangun tengah malam, terpaksa bancuh susu formula. Air panas ada ke tak? Ke dah sejuk air dalam termos? Kalau terrajin, memang bangun mengepam pukul 3 pagilah jawabnya.
  • Bila bangun daripada tidur, baju basah. Memang sangat tertekan sebab tidur dengan baju basah memang sangat tidak selesa. Kalau nak try, korang boleh minta adik ke sapa-sapa basahkan baju korang sebelum bangun tidur. Best ke tidak. 

Kesakitan

  • Breasts akan rasa sakit setiap 3 jam which aku rasa masa susu mengalir. Yang ni, semua ibu menyusu rasa. Sebab tulah ibu ni boleh tahu bila anak dorang lapar. Tu macam warning gitu la..
  • Sakit mengepam. Bila banyak kali pam, banyak efeknya pada breasts. 
    • Cracked Nipple. Puting payudara pecah-pecah. Sangat sakit.
    • Pam susu ada sharp edges. Setiap kali mengepam, terkena bucu-bucu tajam tu, kulit melecet. 
    • Bengkak susu. Ada ibu yang demam gara-gara bengkak susu. Pada satu-satu masa, bengkak susu pula berlaku di mana susu tak nak keluar semua walaupun sudah pam dan marmet. Breasts jadi berat dan keras. Sangat sakit., kena marmet sampai tangan sakit carpal tunnel syndrom.
Sudahlah mengais. Bila pam, keluar macam ni. Takkanlah nak bagi anak minum darah? Buang saja. Pam lain pula.

Perbelanjaan Yang Tinggi


  • Setiap peralatan yang baru pertama dibeli adalah secara rambang sahaja sebab kita tak tahu yang mana satu sesuai dengan diri sendiri dan anak. Beli puting A, anak tak suka, kena beli puting B. Anak tak suka lagi? Puting C pulak. Alat pengepam pulak, kalau yang betul-betul bagus, boleh cecah ribuan ringgit. Kalau tetap guna yang tak kena dengan kita, tak selesa pulak. Kena belilah jugak. Kalau boleh suami yang jenis tak kisah, tak peduli, memang banyaklah duit isteri habis. Sebab bukan dia yang guna, bukan dia yang rasa. Demi anak, ibu teruskan juga.


Sebelum aku akhiri blogpost luahan perasaan as well as blogpost pohon doa ni, aku just nak mention juga yang breastfeeding journey is always blood and tears. Ia tidak mudah TAPI tidak juga payah. Para suami sekalian, ingatlah. Yang bersalin susah payah itu, isterimu. Yang disusukan itu, bukan anak isteri sahaja. Proses anak sama-sama, jaga pun sama-samalah. Bantulah sekadar yang mampu. Bersyukurlah sebab isterimu sudah membantu menjimatkan belanja susu anak, masa membancuh susu dan bil elektrik menjerang air untuk buat susu. Tolonglah apa yang patut.

Cadangan aku untuk para suami meringankan tugasan ibu menyusu


  1. tolong bersihkan segala peralatan. kalau tengok semua bersih, ibu gembira. susu banyak.
  2. tolong belikan natural milk booster seperti kurma, lobak putih, lobak merah, longan.
  3. berikan kata-kata semangat semasa ibu nampak keletihan dan tertekan.
  4. tolong pegang dan tengokkan anak semasa ibu nak mengepam susu.
  5. apa-apa sahaja yang isteri anak minta tolong, jangan nak malas.
Tu jelah kot perkongsian aku kali ini dengan harapan esok pun akan ada entri baru di blog suam kuku ini. Hehe. Wassalaam.

Comments

  1. betoi..mmg bukannya mudah utk menjadi ibu yang dapat konsisten bagi susu badan kat anak...

    ReplyDelete
  2. Sangat setuju. Sudahlah sibuk dengan kerja seharian dan berjauhan dengan anak juga jadi salah satu cabaran

    ReplyDelete
  3. Awak jadi ep mom sehingga anak umir berapa bulan?saya sehingga skang hampir 7 bulan ep mom..sama juga..anak reject direct feeding..mula2 memang rasa beban nk bangun malam pam nak basuh pam..bila da masuk 7 bln ni dah terbiasa..wajib terjaga kul 3 pagi untuk pam susu..alhamdulillah masih fully minum susu ibu..

    ReplyDelete

Post a Comment

Popular posts from this blog

Test Market Atas Manusia

Ibadah dalam Islam: Ibadah Umum dan Ibadah Khusus

IF I MAY CHANGE THE WORLD