politik di sini sana

ASSAALAMUALAIKUM WARAHMATULLAHI WABARAKAATUH AHLAN WASAHLAN WA MARHABAN BIKUM. 
join exabytes here :D

hari ni nak cakap benda paling cliche dalam dunia, politics or politikus. politikus digunakan oleh those yang cakap dorang tak suka politik padahal dorang yang paling havoc pung pang pang pung cakap pasal politics. eh aku ke? heh. tak lah. aku panggil politics, polit sebagai nama manja. alololo.

why do i choose to talk about this? it is because today i met a very annoying taxi driver yang telah trigger aku punya spirit to talk about politics because it had once endangered my relationship with mz. umi aku pun dah risau takut aku tukar career daripada seorang teacher, evolve jadi politician. nauuzubillah. so, from that day onwards, aku just cakap pasal politics with those yang sealiran sahaja. so that tiada perdebatan, pertengkaran, pergaduhan berlaku. bercakap dengan 'sungai' yang mengalir ke arah bertentangan aku elakkan dengan dua cara, yakni;

  • cakap terus kat si pencakap aku tak nak cakap pasal politik. (cara dengan mz)
  • iyakan kutukan terhadap parti yang tidak sealiran. (dengan sedara mara )
  • gitau aku nak gi toilet menyahut seruan alam saiz besar. confirm menjadi! (kawan kot)
  • dengar dengan telinga, mulut tanpa bicara, mata menikmati keindahan semula jadi. subhanallah. (general)

sambung citer tadi.hari ni aku nak kena gi pasir puteh untuk tolong BLOGGER HUDA yakni adik aku amik her new specs. aku gi ngan taxi. biasalah, elders are independent people. jumpa pulak ngan a taxi driver (TD) yang sungguh annoying. kalau aku tahu dia annoying tahap kalau guna thermometer, bulb tu dah boleh pecah, aku tak naik weh teksi dia. buang tahap getaran eardrum aku je dengar ceramah dia. moga aku lambat pekak. hayati dialogue between me and him yang telah diubah suai supaya lebih dramatic. biasalah tu,,, :D

TD:
adik umur berapa dah? dah daftar.
(penuh curiosity)

AKU:
belum agi. tahun depan baru daftar. february birthday. so, tak sempat kot nak vote tahun ni.
(bilala tarikh mengundi ni???)

TD:
Adik sokong pembangkang ke kerajaan?
(korang rasa perlu tak dia tanya soklan ni???)

AKU:
undi adalah rahsia
(aku ingat dah paling selamat la jawapan ni. malas nak berbahas dengan yang older than us. buang karen. menang dorang jugak.)

TD:
tak pe dik. antara kita je nih
(dia ni memang cari penyakit)

AKU:
(aku jawab tapi tak nak gitau kat sini. mz tahu jawapannya. aku ni jenis tak leh simpan rahsia. sebab tu aku ngan mz tiada rahsia. hahaha!!!)

TD:
kebanyakan students yang naik teksi pak cik ni sume sokong pembangkang. yelah, rakyat dah tak bodoh. sume dah cerdik pandai.
(dengan tidak peduli andai kat orang sebelah aku tu tak sealiran dengannya)

aku:
saya takut la nak cakap politik ni pak cik. laipun saya bawah umur. technically, saya tak de sokong mana-mana parti lagi. pak cik berenti depan pejabat pos ye
(annoyed sungguh dah aku time tu!!!)

broom breem.. ketung ketang.. pot pet pot pet,, sungguh!!! aku nak cepat-cepat sampai!!!! bla bla bla,, pung pang pung pang,, pong!!! perrrrrrrrrrreeeeeeeeeeeetttttttt,,,,

TD:
pak cik berenti kat stesen. pasni naik teksi pak cik agi k ti nak balik. kita sambung perbincangan.
(time nak balik aku dah cuba lari. nasib tak baik. dia tunggu penumpang, nampak aku, terus datang. bagus :))

aku:
mmm.. terima kasih pak cik. assalaamualaikum.
(terus bayar, keluar dari teksi then blah,,,)

kat ipgkkb aku dengar pasal politics, dalam teksi pun politics, hari tu governments fanatic, hari nun opponents fanatic. dah memang aku belajar pasal conflicts dalam subject Social Studies. kalau cakap pasal conflict, memang politics laa yang jadi pencetus utama. habis terkeluar hitler and sekutu-sekutunya. bush. huh. politics ni memang seram tapi we have to play our role in it. lecturer yang ajar benda lain pun cakap pasal ni. tak pasal-pasal tiap kali kelas dia berlangsung perlawanan debat, muja vs lecturer. harap dia tak dendam. markah exam kat tangan dia. amiin.

ramai yang cakap;

  • malas la aku nak peduli pasal politics. dunia semata.
  • aku tak tau pape pasal politics. jangan tanya aku.
  • politics? what is that?
  • sapa perdana menteri kita? mmm.. susah sangat la soalan ni

tapi tanpa mereka sedar, mengundi itu satu keperluan. imam muda asyraf ada cakap time dia datang ipgkkb hari tu. lebih kuran macam ni, aku ingat-ingat lupa. rasa-rasanya macam ni, dekat nak akhir zaman, muncullah golongan manusia yang tidak mahu peduli tentang hal lain selagi kebajikan diri sendiri tidak terganggu. dan imam muda terus memberi contoh orang-orang yang tidak mahu mengundi. jadi, jelas di sini mengundi itu penting. adakah kita mahu tergolong dalam golongan ORANG YANG TIDAK PEDULI???

ps- politik itu kotor. tapi ia keperluan. seperti tahi, ia kotor tapi baja.



Comments

  1. Politik itu tak kotor tapi orang2 di dalam nya itu yang mengotorkan politik. Such as rasuah, fitnah dan sebagainya. Hidup kita memang sentiasa ada politik. Di rumah, dalam family, di tempat belajar, di tempat kerja, mana2 kita pergi tetap ada politiknya. :)

    ReplyDelete
  2. Salam. Subhanallah.. Congrates! Nice entry.. Saya suka bila golongan muda memikirkan soal politik dan mempelajarinya kerana di situlah kita boleh lihat kematangan seseorang berfikir. Saya juga pelajar sains politik..

    deanridzwan.blogspot.com

    ReplyDelete
  3. Boleh saya ber komen komen komen disini x mj? (Meminta izin dgn begitu sopan)

    ReplyDelete
  4. saya tak minat sangat cerita pasal politik ni.. tapi saya akan cuba menyokong mana yang saya rasa bagus.

    saya suka ayat last muja tu :)

    ReplyDelete

Post a Comment

Popular posts from this blog

Test Market Atas Manusia

Ibadah dalam Islam: Ibadah Umum dan Ibadah Khusus

IF I MAY CHANGE THE WORLD