Sekali Lagi

Aku pasti, at this point, semua orang dah tahu dan mula menerima kenyataan yang kita tak dibenarkan merentas negeri untuk menyambut hari raya. Mungkin bukan dengan sepenuh hati, bukan dengan rela hati, tapi yap, mula menerima kenyataan, dengan hati yang begitu berat sekali. Menerima dalam keadaan, why is this happening again???

For me and my small family, this would be the first time that we are going to celebrate Eid here, in Muar, Johor. Tapi, aku tahu, buat ramai orang, this year would be the second time. So, still, lucky us.

Aku kecewa, sangat kecewa. Mula dekat je dengan Ramadan, numbers didn't seem good. Makin dekat dengan raya, of course, things get worse and worse. 

pandemik covid 19
Bawa Nazhan jumpa doktor lepas demam dekat seminggu.

Kecewa sebab raya haji yang lepas, aku dengan baju tshirt buruk, sambut raya. Tak de mood weh. Gambar pun tak de. Nak tengok orang sembelih lembu lagilah tak tahu pun kat mana. Bulan Disember 2020, aku tak balik Kelantan during the school holiday sebab numbers in Muar, memang teruk masa tu and Kelantan still okay. Takut dikatakan bawa penyakit balik kampung.

Di sekolah, jaga SOP with every bit. Pakai mask almost at all time kat sekolah. Takut jangkit menjangkiti dengan murid. Despite every sacrifice yang kita dah buat, eh, numbers still get worse. At this moment, kat Kelantan pula makin teruk. Kluster-kluster sekolah mula disenaraikan. Jadi, apa faedahnya aku stay di Johor sepanjang cuti sekolah hari tu?

Apa-apa pun, jomlah kita berbaik sangka


dengan Allah. Jomlah kita husnudzon beramai-ramai. Despite rasa tidak puas hati dengan every decision yang orang atas buat, dengan layanan yang dikatakan tidak sama rata, dengan rasa rindu dekat orang tua, jom kita tetap berbaik sangka. 

Things will not happen tanpa Allah's will. Just remember that. Dia yang bagi keizinan untuk semua keputusan itu. Dia yang membenarkan. Jadi, Dia sudah sediakan pengakhiran yang manis, dan terbaik untuk kita. Sesudah kesusahan itu ada kemudahan. Insya Allah. I am writing this not to console you, but me myself.

If I can do this together with all my readers, that will be great. Jom kita jaga SOP sekali lagi. Jom kita jaga jarak sekali lagi. Jom kita pakai pelitup muka sekali lagi. Jom kita berkorban sekali. Because permulaan mungkin sama, tapi pengakhirannya insya Allah berbeza.

Jomlah kita bersatu hati sekali lagi. Mengakhiri mimpi ngeri ini. Dengan harapan dan doa supaya ia tidak berulang lagi. Amiiin.


Comments

Popular posts from this blog

Test Market Atas Manusia

Ibadah dalam Islam: Ibadah Umum dan Ibadah Khusus

IF I MAY CHANGE THE WORLD